lørdag 18. august 2012

Høstetid♥

Denne tida på året er min favoritt årstid. Det er nå vi ser hva naturen bringer inn i kjøkkenet. Jeg elsker å holde på å styre med mat, å høsten legger for meg grunnlaget for mye av det gode jeg kan by på fra kjøkkent utover resten av året.

Den siste uka har jeg laget saft, av rips og bringebær. Jeg har lagd ripsgele og solbærgele.
Men det som gir mest glede akkurat nå er dette...
I skogen ikke langt fra huset har jeg masse sopp. Store flotte kantareller, en tur oppi skogen for å plukke sopp gir meg energi. Dagen min er super etter en tur i skogen der jeg kommer ned igjen med kurven full av kantareller.
Her er kurven full av kantarell og litt lys piggsopp, de to sortene jeg er sikker på. Jeg plukker ikke annen sopp enn de jeg vet jeg kan.
Vel hjemme renser jeg soppen og har dem i litermål. Enten forveller jeg soppen og fryser den, eller jeg sylter den.
Her har jeg syltet sopp og hatt i lekre glass fra Kremmerhuset. Syltet sopp er kjempegodt til biff også er det flotte vertinnegave når en trenger det. :-)
Jeg fant min kjempegode oppskrift i boken "En smak av høst" og deler den gjerne:

1 liter små, faste kantareller
2 sjalottløk, i skiver
2 laurbærblader
10-12 hele pepperkorn

Syltelake:
1 1/2 dl hvitvinseddik
3 dl vann
1 1/2 dl sukker
1/2 ts tørket timian

Rens kantarellene. Legg dem i en stekepanne, la væsken koke inn og avkjøl. Legg sopp, løk, laurbærblader og pepperkorn lagvis i et sylteglass. Kok opp ingrediensene til laken, og avkjøl. Hell den over soppen, og skru lokket godt på. Syltede kantareller oppbevares kjølig. Holdbarhet ca 3 mnd.

Jeg lager til 3 glass til denne oppskriften.
Jeg anbefaler denne til de av dere som liker sopp. Nå når det er sesong for sopp, har vi ofte smørstekt sopp på kveldstid. Smørstekt sopp på pizza, sammen med spekeskinke og maozzarella er veldig godt.

Ellers har vi ei jente i huset som venter veldig på mandag, for da begynner hun i 1. klasse. ;-)
Sekk, penal og skoleklærne ligger bare å venter på å bli tatt i bruk.

Ønsker alle som er innom en riktig god helg♥

Åse


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter stor pris på alle koselig kommentarer♥