søndag 9. august 2009

Stubbetufsa har konkurranse!


Stubbetufsa har konkurranse om markens grøde, blogg en dessertoppskrift med bær og link til henne og du er med i konkurransen.

Min oppskrift er en osteiskake med hjemmelaget bringebærsaus, jeg har massevis av stor, deilig villbringebær bak huset. Jeg har plukket og syltet og fryst hele bær i 14 dager nå, nå begynner det å nærme seg slutten på den sesongen.

Osteiskake:

1/2 pk. digestive kjeks

100 gr. smør

3 dl fløte

1 ts vaniljesukker

3 eggeplommer

11/2 dl sukker

1 pk philadelphiaost

3 eggehviter

4 ss jordbærsyltetøy


Knus kjeks og bland i smeltet smør, trykk ut i rundform. Pisk fløte og vaniljesukker. Rør sammen eggeplommer, sukker og philadelphiaost i en annen skål. Stivpisk eggehvitene. Bland alt forsiktig sammen, og hell det oppå kjeksbunnen. Legg syltetøy i kladder rundt på toppen av massen, marmorer med en slikkepott. Settes i fryser minst 4 timer før servering.


Bringebærsaus:

400 gr. frosne bær

200 gr. melis

4 ss sitron

Has i foodprosessor, kjør til massen er glatt, og sil den. Server den i mugge ved siden av kaken!

Pynt gjerne kaken med friske bær i bærsesongen!

4 kommentarer:

Anlen sa...

Det såg fristande og godt ut!

Anlen sa...

No har eg hatt trekning i bloggen min, og du vart trekt ut! Hurra:)

Eg leita etter deg på hobbyboden, men fann deg ikkje. Kanskje kan du sende meg namn og adresse på mail? anlenworren@yahoo.no

Liv Torunns hobbykrok sa...

Hei! KOm over bloggen din fordi du hadde kommentert på min søsters blogg. Så mye lekkert du har sydd, likte spesielt de spisebrikkene du har lagd. Jeg syr en del selv, så det er så morsomt å se hva andre syr!

Stubbetufsa sa...

Oppskriften på osteiskake med bringebærsaus hørtes fristende ut, sammen med linken blir det to lodd!
Ha det fint! Gratulerer med gevinst fra Anlen!

Legg inn en kommentar

Setter stor pris på alle koselig kommentarer♥